donderdag 22 maart 2012

Doorduwen


De sfeer in huis is een beetje bedrukt, de laatste tijd.

De kippen hebben er geen last van en bouwen onverdroten voort aan de eierberg. Maar de jongetjes zitten nog altijd deerlijk verminkt te zijn en mogen niet aan hun korstjes pulken. De kostwinner, na een week zonder gewin, kijkt wat moedeloos naar onze broodplank, die nog slechts kruimels schraagt. De crisis woedt onverminderd voort en ikzelf ben voorjaars- en verplegingsmoe.

Dus verwacht van mij geen dijenkletsers, daarvoor zijn mijn toetsen vandaag te stroperig. Ik sta voor de taak om, in al mijn matheid, het huiselijk moreel hoog te houden en een versterkend revalidatiekostje te koken. Van eieren en die verdomde broodkruimels.

Wat een zegen is toch de onuitputtelijke inventiviteit van de Italiaanse armeluiskeuken! Een klassieker uit de Romagna, die Mussolini als kind ook nog gegeten moet hebben:


Passatelli in brodo

3 eieren
120 gram broodkruim (paneermeel)
120 gram geraspte parmezaan
theelepel bloem
litertje lekkere bouillon
zout, peper, nootmuskaat

Kneed het kruim, de kaas, de bloem en de eieren met wat zout, peper en een flinke snuf nootmuskaat tot een deeg. Maak vervolgens sliertjes van ongeveer 4 mm dik en 4 cm lang. Ik gebruik hiervoor een schiacciapatate, een soort grote knoflookknijper (zie afbeelding), maar je kunt het deeg ook door een grove vergiet proberen te drukken of desnoods uitrollen en in reepjes snijden. Gooi ze meteen in de kokende bouillon. Na een minuut of vijf, als ze bovendrijven, zijn ze klaar. Opdienen in de bouillon. Uitstekend voor dictatortjes in de dop.

2 opmerkingen:

  1. Als dat die nare korstjes niet klein krijgt weet ii het ook niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog heel even doorbijten, dan zijn jullie er weer vanaf!

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.